تنظیم واحد و مختصات و ابزار Snap در ۳dmax

تنظیم واحد و مختصات و ابزار Snap در ۳dmax

آموزش ترسیم آبجکت های هندسی اولیه در تری دی مکس آموزش تنظیم واحد و مختصات و ابزار Snap در ۳dmax. در این آموزش از سری آموزش های رایگان، به آموزش ترسیمات اولیه در تری دی مکس پرداخته می شود. ورژن آموزش تری دی مکس، تری دی مکس ۲۰۱۹ می باشد.

⭐️در این قسمت نیز به ادامه معرفی منوی Main Toolbar  در تری دی مکس میپردازیم.

آموزش تری دی مکس

🔴تنظیم واحد در ۳dmax : برای تنظیم واحدهای معماری در مکس ابتدا وارد منو Custmiza شوید و سپس گزینه Unit setup را انتخاب کنید. در قسمت display unit setup گزینهMetric را انتخاب کنید تا بتوانید بر اساس واحد متر کارکنید. برای تعیین مقیاس Grid ها یا همان صفحه شطرنجی در ویوپورت به قسمت System Unit Setup رفته و سانتیمتر را انتخاب کنید.

🔴انواع مختصات در ۳dmax

آموزش تری دی مکس

View:  در هندسه تحلیلی هر نقطه موجود در فضای سه بعدی دردستگاه مختصات دکارتی با سه محور X,Y,Z گفته می شود . که X  محور طول ها و Y محور عرض ها و Z  محور ارتفاع است.

آموزش تری دی مکس

Screen : مهم ترین ویژگی مختصات در حالت اسکرین این است که همواره گیزمو  ابزار move با چرخش اجسام در حالت های مختلف محور Z همواره به سمت بالاست.

نکته:چرخش در ویووپورت به کمک همزمان دو کلید Alt  و کلید میانی موس صورت میگیرد.

آموزش تری دی مکس

 

World : در این حالت با چرخش در جهت های مختلف مانند این است که در جهت مثبت و منفی محورهای X و Y  حرکت کرده و محور Z  گیزمو  ابزار move همواره به سمت بالاست.

آموزش تری دی مکس

Local : مطابق چرخش هر جسم ، گیزمو  ابزار move  مطابق محور مختصات نیز میچرخد.

مطالعه کنید  ترسیم آبجکت های Extended Primitives
آموزش تری دی مکس

Pick :  زمانی که بخواهیم pivot  یک آبجکت را با  pivot آبجکتی دیگر یکی کنیم از این دستور استفاده می شود.

🔴Snap:  یکی از دستورات مهم برای ترسیمات دقیق به منظور جابجایی و چرخش اشکال ترسیمی ابزار اسنپ می باشد.

آموزش تری دی مکس

کلید میانبر این ابزار دکمه S  می باشد. با چپ کلیک بر روی هر کدام از ابزارها، اسنپ فعال شده و با راست کلیک تنظیمات پنجره مربوط به اسنپ باز می شود.

آموزش تری دی مکس

هر کدام از گرینه های قسمت Marker، گیره هایی هستند که با فعال شدن آن و تغییر شکل دادن موس در هنگام ترسیم، مانند آهنربا عمل کرده و میتوان ترسیمی دقیقی را انجام داد. ابزارهای پرکاربرد این قسمت معرفی می شود.

اگر Grid points فعال باشد با کمک صفحه شطرنجی در نمای Top  و یا صفحه شطرنجی ( Grid points) در هر یک از نماها ماند Front, left و …  می توان ترسیمات دقیقی را انجام داد.

آموزش تری دی مکس

اگر Pivot فعال باشد، پیوت یا مرکز ثقل اجسام فعال می شود. برای نمونه می توان بین پیوت دو حجم ترسیمی یک حجم دیگر را ترسیم نمود.

اگر Perprndicular فعال باشد برای پیدا کردن نقاط عمودی بر نقاط ترسیمی کمک خواهد کرد.

آموزش تری دی مکس

اگر Vertex فعال باشد هر کدوم از گوشه های شکل را میتوان انتخاب کرد و با آن شکل را حرکت داد و یا برای ترسیم از آن نقطه استفاده کرد.

Edge/Segment را می توان در ترسیمات دو بعدی و سه بعدی استفاده کرد و ترسیمات جدید را با استفاده از Edge/Segment  های ترسیم قبلی انجام داد.

با کمک Face  می توان اشکال جدید را بر روی سطح اشکال قبلی ترسیم نمود.

مطالعه کنید  پرزانته فاز 2 لایه های دیوار در Revit

با فعال شدن Grid Line و با نزدیک شدن موس به احجام ترسیمی، احجام را می توان به صورت اشکال مثلث دید و یا کمک رئوس مثلث های نمایش داده شده، اشکال و خطوط جدید ترسیم نمود.

با فعال شدن Bounding Box  و با نزدیک شدن مثلث دور اشکال مکعب محاطی ظاهر شده و می توان با گیره های این ابزار ترسیمات جدید انجام داد. به طور مثال از اندازه طول یک آبجکت و عرض یک آبجکت دیگر برای ترسیم جدید استفاده کرد.

Endpoint به ترسیم از نقاط انتهایی و Midponit ترسیم با کمک نقاط میانی و Center Face ترسیم با کمک نقاط میانی سطوح انجام می شود.

option: هر کدام از گرینه های قسمت Marker که فعال میشود شکل موس تعویض شده و به رنگ زرد در می آید با کمک Display  می توان خطوط راهنمای موس را فعال و یا غیر فعال کرد و فاصله بین راهنما را با کمک سایز تنظیم نمود.

snap preview radius :  اینکه تا چند پیکسل مانده به محل مورد نظر خطوط راهنما دیده شود

snap  radius : با تنظیم این قسمت میتوان شعاع حساسیت خطوط را تنظیم کرد یعنی از چه فاصله ای گیره ها مانند اهنربا عمل کنند.

angle : یکی از پر کاربردترین قسمت های اسنپ می باشد ، با کمک این ابزار می توان زاویه چرخش احجام و اشکال دو بعدی   را بر اساس زاویه انتخابی در  Angle مشخص کرد.

snap to frozen obj: اگر بخواهیم از روی پلان ترسیمی در اتوکد مدلسازی کنیم . خطوط پلان را بعد از وارد کردن به مکس فریز میکنیم و با فعال کردن این قسمت می توان از گزینه های اسنپ استفاده نمود.

مطالعه کنید  آموزش متریال چرم

enable axis constraints  : این دستور برای انطباق محورهای دو حجم با یکدیگر کاربرد دارد. مثلا اگر بخواهیم محور Z دو حجم ترسیمی دقیقا از نظر ارتفاع یکی باشد.
display rubber bends :مسیر جابجایی اشکال ترسیمی را از طریق فعال کردن این گزینه می توان دید.

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.