آموزش ترسیم نرده و پنجره در تری دی مکس ۲۰۱۹
آموزش ۳d max 2019 مقدماتی : آموزش ترسیم نرده و پنجره در تری دی مکس
در این آموزش رایگان به آموزش ترسیم نرده و پنجره در تری دی مکس پرداخته می شود، همچنین با ابزار نرده آشنا می شوید. ابزار نرده در بخش AEC Extended از بخش ترسیمات Create می باشد. در AEC Extended سه پارامتر وجود دارد و با ابراز Railing میتوان نرده را ترسیم نمود. به طور کلی این ابزار برای ساخت مسیر با مدول تکرار شونده کاربرد دارد.
با انتخاب کردن ابزار Railng با کلیک اول ابتدای نرده و کلیک دوم طول نرده و کلیک سوم ارتفاع نرده، می توان نرده را ترسیم نمود. برای تغییر دادن مشخصات نرده بخش Modify را بررسی میکنیم. به طور کلی نرده دارای چهار قسمت می باشد. قسمت بالایی نرده یا هندریل یا Top Rail، قسمت پایین نرده یا Lower Rail، قسمت پست های ابتدایی و انتهایی یا Post، و قسمت نگهدارنده های میانی یا Fencing
Top Rail : در قسمت پروفیل میتوان مقطع را بصورت دایره یا مربع و یا حالت بدون پروفیل انتخاب کرد. ابعاد پروفیل با Depth و Width تغییر میکند. ارتفاع کلی نرده با Height تغییر میکند.
Lower Rail : این قسمت علاوه بر قسمت های بالا شامل یک زیر مجموعه به نام Lower Rail Spacing است. تعداد پارامترهای این قسمت، فواصل و نوع فاصله آن از قسمت Top Rail را در این قسمت میتوان انتخاب کرد.
Posts: تنظیمات ابتدا و انتهای پارامتر عمودی نرده در این قسمت انجام می شود. همچنین در زیر مجموعه Post Spacing می توان تغییراتی مانند تعداد Post ها را تغییر داد.
Fencing: در قسمت تایپ نوع حالت نرده های عمودی داخلی انتخاب می شود و بصورت Picket و یا یکپارچه Solid Fill انتخاب می شود. به کمک Extensin و Bottom Offset میتوان فاصله نرده های عمودی داخلی را از بالا و پایین ارتفاع کلی نرده تنظیم کرد.
حال اگر بخواهیم در یک مسیر منحنی نرده ترسیم کنیم، ابتدا نرده را ترسیم کرده و سپس مسیر مورد نظر را مانند شکل زیر ترسیم میکنیم. برای ترسیم نرده بر روی مسیر دلخواه از ابراز Pick Railing Path در بخش مدیفای نرده استفاده میکنیم.
در بخش مدیفای نرده بر روی گزینه Pick Railing Path کلیک کرده و سپس خط مسیر را انتخاب میکنیم. در ابتدای ترسیم به دلیل پایین بودن عدد Segs شکل نرده درست نیست اما با زیاد کردن عدد سگمنت شکل نرده ترسیم مطابق مسیر می شود.
????Window : در بخش آموزش ترسیم نرده و پنجره در تری دی مکس به ترسیم ابزار پنجره می پردازیم، این ابزار نیز همانند AEC Extended در قسمت Create قرار داد.
پنجره اول Awing نام دارد. با کلیک بر روی این پنجره در ابتدا نقطه ابتدایی و سپس طول پنجره و با کلیک سوم ارتفاع پنجره ترسیم می شود. نوع این پنجره لولایی در قسمت بالای فریم پنجره است. پارامترهای آن در قسمت مدیفای شامل ارتفاع و عمق و عرض است که می توان ابعاد پنجره را تغییر داد. فریم پنجره نیز با تغییر ابعاد پارمترهای فریم تغییر میکند. در قسمت Glazing ضخامت شیشه تغییر میکند . و در قسمت Open Window میزان بازشدگی پنجره تعریف می شود.
CasementWindow : پنجره لولایی می باشد. پارمترهای آن در قسمت مدیفای شامل عمق و عرض و ارتفاع است. ضخامت فریم و شیشه همانند پنجره قبل تغییر می کند. در قسمت Casement می توان تقسیم بندی پنجره را به صورت یک واحد و دو واحد تقسیم نمود. و از قسمت Open Window می توان میزان بازشدگی را مشخص کرد.
FixedWindow: این نوع پنجره ثابت است و بازشو ندارد. پارمترهای آن در قسمت مدیفای شامل طول و عرض و ارتفاع است. فریم و ضخامت شیشه تغییر میکند و در قسمت Rails and panels میتوان تقسیم بندی عمودی و افقی را مشخص کرد.
PivotedWindow: این نوع پنجره دارای لولا در وسط فریم بوده. پارمترهای آن همانند پنجره های قبل می باشد. در قسمت Pivots می توان با فعال کردن Vertical Rotation لولا بازشو را عمودی کرد.
ProjectedWindow : این نوع پنجره دارای دو لولا در دو جهت مخالف است. پارامترهای این پنجره نیز مانند پنجره های قبل تغییر میکند.
SlidingWindow: این پنجره از نوع پنجره کشویی است. پارامترهای آن مانند سایر پنجره ها تغییر کرده و میزان بازشدگی پنجره را می توان مشخص کرد.
دیدگاهتان را بنویسید