آموزش ترسیم آبجکت های هندسی اولیه در تری دی مکس
آموزش ترسیم آبجکت های هندسی اولیه در تری دی مکس
آموزش ترسیم آبجکت های هندسی اولیه در تری دی مکس در این آموزش از سری آموزش های رایگان، به آموزش ترسیمات اولیه در تری دی مکس پرداخته می شود. ورژن آموزش تری دی مکس، تری دی مکس ۲۰۱۹ می باشد.
????به منظور بزرگ کردن ویوو فعال ( ویووی که در تقسیم بندی ویووپورت زرد رنگ است) سه روش وجود دارد.
- بر روی علامت + در ویووپورت کلیک چپ کرده و گزینه Maximize viewport را انتخاب میکنیم.
- بر روی گزینه Maximize viewport toggle کلیک میکنیم.
- کلید ترکیبی میانبر Alt+ W را استفاده می کنیم.
????در این قسمت به معرفی ابزارهای ترسیم سه بعدیGeometry در قسمت Create در command panel سربرگ Standard Primitves می پردازیم.
????Box: برای رسم یک مکعب یا مکعب مستطیل از ابزار Box استفاده می شود. هر کدام از ابزارها دارای ویژگی و مشخصاتی که در قسمت Modify است که به واسطه آن ویژگی حجم ترسیم شده تغییر میکند. برای نمونه Box دارای ویژگی هایی مانند طول و عرض و ارتفاع است که تمامی این ابعاد رو می توان در مدیفای تنظیم کرد.
نکته : اگر ابتدای ترسیم کلید Ctrl را گرفته مقطع مکعب شما به صورت مربع در می آید یعنی طول و عرض آن برابر می شود .
ابتدا بر روی گزینه Box کلیک کرده و روی صفحه ویوپورت با تغییر شکل موس میتوان ترسیم را انجام داد. پس از ترسیم در حالی که باکس انتخاب است به قسمت Modify رفته و ابعاد را تغییر میدهیم. اعداد طول و عرض و ارتفاع بر اساس تنظیم واحد گفته شده در قسمت قبل انجام می شود. اگر واحد مکس بر روی متر باشد در جلوی عدد m آورده می شود. اگر واحد مکس بر روی سانتیمتر باشد در جلوی عدد cm آورده می شود و اگر واحد مکس بر روی میلیمتر باشد جلوی عدد mm نمایش داده می شود.
نکته : اگر بعد از انتخاب گزینه باکس در منوی command panel در قسمت Creation Method گزینه Cube فعال باشد حجم ترسیمی مکعب است وتمام اندازه های طول و عرض و ارتفاع برابر است و اگر گزینه Box فعال باشد حجم ترسیمی به شکل مکعب مستطیل خواهد بود.
????Segment قطعات تشکیل دهنده احجام ترسیمی می باشد. هر چه تعداد سگمنت بالاتر باشد تعداد polygon های شکل بیشتر می شود و کیفیت مدل بالاتر می رود و سطوح منحنی ها نرم تر و با کیفیت نمایش داده می شود .اما افزایش سگمنت سبب افزایش حجم فایل شده و رم بیشتری را مورد استفاده قرار می دهد.
برای نمایش سگمنت و دیده شدن آن بر روی سطح جسم کلید F4 را در کیبورد انتخاب کنید.
به طور کلی آبجکت های مورد استفاده در تری دی مکس به آبجکت های Low Poly و High Poly تقسیم بندی می شود. که هر چه آبجکت تعداد پلی های بیشتری داشته باشه کیفیت بهتری در سطوح منحنی و شکسته دارد اما به این نکته هم باید توجه داشت که حجم آبجکت هم سنگین تر میکند.
نکته: در همه ترسیمات Geometry دو پارامترGenerate Mapping Coords و Real- World Map Size مشترک می باشد . تیک Generate Mapping Coords فعال باشد و تیک Real- World Map Size خاموش باشد. اگر Real- World Map Size تیک فعال باشد به منظور خاموش کردن کلی آن به Customize==preference==General ==Texture coordinates==Use Real- World Texture Coordinates رفته و تیک آن را غیر فعال میکنیم. کاربرد این دو گزینه در قسمت ساخت متریال کاربرد خواهد داشت.
???? Cone: برای ترسیم مخروط از این ابزار استفاده می شود . در ابتدا مقطع دایره ترسیم می شود، سپس ارتفاع مخروط ترسیم و در انتهای ارتفاع مورد نظر کلیک کرده و شعاع دوم را ترسیم کرده تا مخروط بدست آید. در قسمت modify مخروط پارامترها به این صورت می باشد که شعاع قاعده اول و شعاع قاعده دوم و ارتفاع مخروط.
segment های Hight یا تقسیم بندی های ارتفاع، Segment های cap یا تقسیم بندی های قاعده اول و دوم، segment های Sides یا تقسیم بندی های جانبی مخروط.
فعال بودن گزینه Smooth باعث می شود که سطوح را نرم تر ببینیم و شکست در شکل نبینیم. با فعال بودن گزینه Smooth و تعداد مناسب Segment می توان سطوحی نرم و بدون شکست داشت.
نکته: اگر گزینه Smooth را غیر فعال کنید وتعداد Segment ها به کمترین میزان برسانیم می توان احجام چند ضلعی جدید را ترسیم نمود. برای مثال در شکل زیر تعداد Segment های ارتفاع تغییر کرده است.
با فعال شدن گزینه Slice On نیز می توان ترسیمات جدیدی انجام داد و با تغییر اعداد Slice From و Slice To ترسیمات جدیدی را انجام داد به گونه ای که حجم برش خورده است.
????Sphere: برای ترسیم کره این دستور مورد استفاده قرار می گیرد و در بخش Modify پارامترهای مهم آن شعاع و Segment می باشد.
برای رسم یک نیمکره می توانیم مقدار hemisphere را روی ۰.۵ قرار دهیم و با تغییر اعداد بین ۰ و ۱ می توان به قطاع های مختلفی از دایره دست پیدا کرد.
نکته: اگر گزینه Smooth را غیر فعال کنید وتعداد Segment ها به کمترین میزان برسانیم می توان احجام چند ضلعی جدید را ترسیم نمود. برای مثال در شکل زیر تعداد Segment ها تغییر کرده است.
دیدگاهتان را بنویسید