معرفی پلاگین گرس هاپر و معماری دیجیتال
گرس هاپر و معماری دیجیتال
معرفی پلاگین گرس هاپر و معماری دیجیتال ؛ گرس هاپر پلاگینی است که بر روی نرم افزار راینو نصب می شود و این امکان را فراهم می آورد تا محاسبات ویرایشی طراحی فرم و مدلسازی و تغییرات عددی این نرم افزار بصورت پارامتریک و همزمان انجام شود.
این امر سبب می شود تغییرات به سادگی اعمال شود. این نرم افزار از یکسری محاسبات ریاضی پیروی میکند و ارتباط دستورات مختلف به کمک node انجام می شود.
node base به ساده سازی کمک می کند و دستورات مختلف به کمک node به هم وصل شده و با تغییر پارامترها و ویژگی ها می توان سریع به ترسیمات و تغییرات مورد نظر دست پیدا کرد. اطلاعات از طریق node به دستور بعدی منتقل می شود . اطلاعات با کمک پارامتر ها تعریف می شود و از آن می توان به دفعات استفاده نمود.
از گرس هاپر برای طراحی های flexible و طراحی های مدولار و پارامتریک با بررسی طراحی بر اساس ویژگی های اقلیمی استفاده می شود. امروزه این نرم افزار به عنوان یک نرم افزار محبوب در بین معماران شناخته می شود چرا که با کمک ارتباط ریاضی و هندسه در این نرم افزار می توان به طراحی هایی چون سازه های پارچه ای، سازه های فضا کار، طراحی های پوسته و سازه کش بستی و طراحی مدولار و سازه های هوشمند دست یافت.
گرس هاپر پلاگینی است که به ساده سازی برنامه کمک بسیار کرده است و با تعیین و تغییر پارامترها می توان به طراحی فرم های مختلف دست یافت.
تغییر ویژگی ها و پارامترهای سریع در این نرم افزار معماران را به فرم های دلخواه خود نزدیک می سازد. همچنین این نرم افزار به سادگی با نرم افزارهای آنالیز و بررسی انرژی همانند Ecotect و Dive for Rhino ارتباط برقرار میکند.
هر ساختار جدید و پارامتریک قابلیت این را دارد که به ساختارهای کوچیک تر تقسیم شود. مهم ترین مساله در یادگیری این نرم افزار یاد گیری و درک این ساختارهای کوچک تر است.
به عنوان مثال در طراحی مدل های پارامتریک باید به این مساله توجه نمود که یک مدل پارامتریک به کمک یکسری متغیر اولیه شکل می گیرد.
این متغیرها مقادیر مختلفی را به خود میگیرد و در نتیجه خروجی های متعددی را ایجاد می کند. طراحی پارامتریک نتیجه ترکیب دستورات هندسی و پارامترها و متغیرهای ریاضی است. هندسه که پارامتری ثابت است و پارامترهای ریاضی و عددی متغیر می باشند.
رابطه بین متغییر ها الگورتیم نامیده می شود. در نتیجه خروجی این نرم افزار بر اساس یکسری قوانین ثابت و الگوریتم ها تعریف شده است و فرم به دست آمده به سادگی قابلیت ویرایش را دارد و هر تغییر آن به سادگی متغیرها را تغییر می دهد.
برای درک بهتر طراحی به کمک این نرم افزار می توان این گونه روند کار را تعریف نمود که در ابتدا برای طراحی به یکسری دیتا و اطلاعات اولیه نیاز است. منبع این دیتا می تواند ذهنی باشد یا برگرفته از الگوهای واقع در طبیعت و الگوهای هندسی در پترن ها و فرم های معماری باشد.
بعد از پیدا کردن دیتای اولیه نوبت آن است که رابطه بین دیتاها کشف شود. این ارتباط یا بصورت هندسی است یا بر اساس اطلاعات ریاضی. به عنوان مثال اگر ایده بر اساس کندوی زنبور عسل است باید روابط هندسی و ریاضی استفاده شده در آن مورد بررسی قرار گیرد.
بعد از مرحله یافتن و درک روابط نوبت آن است که این روابط به زبان نرم افزار گرس هاپر برگردانده شود. با شناخت و درک قابلیت های متغییر های پارامتریک و روابط هندسی و الگوریتم ها می توان به فرم مورد نظر دست پیدا نمود.
این امر باعث می شود که طراح با تغییر دادن پارامتر های مختلف با کمک نرم افزار پتانسیل های موجود در طراحی خود را کشف کند و به طراحی هایی بدیع و منحصر بفرد دست پیدا کند و معماران می توانند با ترکیب الگوهای دیتاهای اولیه و الگوریتم ها به فرم های مورد نظر خود دست پیدا کنند.
[۳dup]
گرس هاپر و معماری دیجیتال
[/۳dup]
دیدگاهتان را بنویسید