آموزش تکنیک ایجاد حفره روی سطوح منحنی
آموزش تکنیک ایجاد حفره روی سطوح منحنی
تری دی مکس نرم افزار طراحی سه بعدی است. اگر در زمینه طراحی و شبیه سازی و مدلسازی و رندرینگ فعالیت میکنید حتما با این نرم افزار آشنا هستید. با توجه به امکانات بسیار بالای این نرم افزار این امکان برای کاربر فراهم می شود تا بتواند ایده های خود را خلق نماید. امروزه پلاگین های مختلف قابلیت ها و توانایی های این نرم افزار را افزایش داده است. و کاربر با توجه به نیاز خود از اسکریپت ها و پلاگین های مورد نیاز خود استفاده می کند.
تکنیک های مدلسازی این نرم افزار زیاد است اما اگر بخواهیم به صورت کلی به آن اشاره نماییم در سه دسته کلی زیر قرار می گیرد.
۱. تکنیک مدلسازی Polygon– این تکنیک یک تکنیک پر استفاده در مدلسازی تری دی مکس است و کاربر با مدیریت بر روی پلی ها یا چند ضلعی های تشکیل دهنده هر آبجکت، طراحی خود را انجام می دهد. کاربر می تواند با کمک ترسیمات اولیه همچون باکس و سیلندر و کره و مخروط و هرم و پلین طراحی خود را انجام دهد و با تبدیل آن با پلی کار خود را شروع کند. همچنین با کمک مدیفایرهای مختلف همچون اکسترود و bend و bevel و … جزئیات بیشتری به مدل اضافه کرده و طراحی خود را انجام می دهد.
۲. تکنیک مدلسازی نربز. نربزبراساس محسابات ریاضی عمل میکند و و توانایی بالایی در مدیریت ساخت فرم های پیچیده و منحنی دارد. علاوه بر این توانایی بالایی در بحث ویرایش مدل دارد.
۳. سیستم مدلسازی با کمک اسپلاین و به کار بردن ابزار surface. این سیستم امکان تبدیل خطوط منحنی به صفحات را برای کاربر فرهم می آورد.
نرم افزار تری دی مکس یک نرم افزاری است که دارای قابلیت ها ودستورات بسیار زیادی است و به کاربر اجازه می دهد که بتواند فرم های زیادی را خلق نماید. اما مشکل بسیاری از کاربران این است که کار با ابزارها رو فراموش میکنند و یا نمیدانند از ابزارها در کجا استفاده کنند. این امر نشان می دهد که یادگیری ابزارها به تنهایی کافی نیست لذا برای درک بهتر موضوع بهتر هست ابزارها با مثال ها و تکنیک ها آموزش داده شود تا روش یادگیری این پارامترها سریعتر شود.
در این آموزش رایگان میلاد کمباری مدرس پک مستر مدلینگ به آموزش تکنیک ایجاد حفره روی سطوح منحنی می پردازد. در این آموزش به این مساله پرداخته میشود که چگونه بر روی یک جسم منحنی مثل استوانه یک پترن منظم رو ایجاد نمود. آموزش با ترسیم یک صفحه در نرم افزار تری دی مکس شروع می شود. با استفاده از دستور ادیت پلی ورتکس های انتخابی را سکلت کرده و با دستور کانکت به یکدیگر وصل کرده و سپس با استفاده از دستور چمفر، فضاهای خالی و حرفه هایی را ایجاد میکنیم.
برای ساخت پترن مورد نظر مواردی رو باید رعایت کنیم از جمله فاصله پترن از لبه ها و همچنین ضخامت پوسته بدست آمده، قسمت های اضافی پترن را پاک میکنیم تا به شکلی شبیه به یک مربع دست پیدا کنیم. با کمک دستور shell به پترن ایجاد شده یک ضخامت می دهیم و قسمت هایی اضافی رو به منظور تکثیر پترن و ولد کردن آن پاک میکنیم. لبه ها را انتخاب کرده و به آن چمفر می دهیم و به آن turbo smooth می دهیم تا لبه های مناسبی ایحاد شود. در جهات مختلف پترن را تکثیر میکنیم. بعد از تکثیر نوبت آن رسیده که پترن ها به یکدیگر attach شود. حال ورتکس هایی که از هم جدا هستند را به یکدیگر weld میکنیم. این بار نوبت گوشه های پترن است که یک لبه صاف داشته باشد.
بعد از صاف کردن لبه ها پترن ایجاد شده را با کمک دستور bend به شکل یک استوانه در می آوریم.
شما را به دیدن این اموزش رایگان دعوت می کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید