رازهای تکسچرینگ ۵
رازهای تکسچرینگ ۵
⭕️ رازهای تکسچرینگ ۵
⭕️ مدرس: مهدی بهشتی
⭕️ مدت زمان آموزش: ۰۹:۰۵
⭕️ نرم افزار استفاده شده در آموزش: unfold 3d و ۳dmax و photoshop
در این آموزش رایگان که از مجموعه آموزش های رازهای تکسچرینگ می باشد، قصد داریم به یکی از پر تکرارترین سوالات هنرآموزان پاسخ دهیم. موضوع این آموزش بحث آنرپ و تکسچر آبجکت کتاب است.
ابتدا یک کتاب را در نرم افزار ۳d max مدلسازی می کنیم. لبه ی مدل کتاب در قسمت صفحات دارای عمق و فرورفتگی است. برای آنرپ کردن این مدل از نرم افزار unfold 3d استفاده می کنیم. برای وارد کردن آبجکت کتاب به نرم افزار unfold 3d یک خروجی FBX می گیریم.
در نرم افزار unfold 3d آبجکت را Load می کنیم. بحث انتخاب Edge ها به منظور ایجاد خط برش و این که چرا در کدام قسمت از مدل، خط برش قرار دهیم در دوره ی آکادمی آنرپ به طور کامل توضیح داده شده است.
در اینجا بر اساس نوع توپولوژی، آنرپ را به صورتی انجام می دهیم که در فتوشاپ به درستی تکسچرها را در قسمتهای مختلف مدل جای گذاری کنیم.
یکی از مسائل مهم این است که بدانیم چگونه UV ها را پک کنیم تا به بهترین نتیجه و کیفیت برسیم. با زدن دکمه ی F4 اصلی ترین کلاسترهای UV ( قسمت جلد کتاب) را انتخاب می کنیم و آن را ایزوله و پک می کنیم. به منظور تشخیص زاویه ی درست مسیر، کلاسترها را چک می کنیم و آنها را در صورت نیاز جابجا کرده و یا می چرخانیم. با کمک دستور align به چیدمان کلاسترها نظم می دهیم.
کلاسترهای دیگر را آورده و آنها را در جهت مناسب قرار داده و در انتها تمامی کلاسترها را پک می کنیم.
در ورژن های جدید نرم افزار unfold 3d قابلیت های جدیدی به این نرم افزار اضافه شده است. با کمک گزینه ی Color ID Map می توانیم به کلاسترها رنگ اعمال کنیم. قسمت جلد کتاب را یک رنگ می دهیم و به قسمت های بدنه ی کاغذی رنگ دیگری را اعمال می کنیم.
در این مرحله از کار یک خروجی می گیریم. خروجی برای قسمت دو بعدی یا UV Stamp را تنظیم می کنیم. عدد سایز خروجی ، رزولیشن ، فرمت PNG و رنگ بک گراند را مشخص می کنیم.
نتیجه ی کار را وارد نرم افزار فتوشاپ می کنیم. در نرم افزار فتوشاپ دو Folder می سازیم و برای آن ماسک تعریف می کنیم. ماسک تعریف شده برای قسمت جلد کتاب و قسمت صفحات است. تکسچرهای مورد نظر خود را سرچ می کنیم و وارد نرم افزار فتوشاپ می کنیم.
تکسچر کاغذ را برای قسمت های کلاستر صفحات تنظیم می کنیم و چون برای لایه، ماسک تعریف کردیم تکسچر کاغذ دقیقاً در جای خود قرار می گیرد.
برای کاور کتاب از چند تکسچر مختلف استفاده می کنیم. تکسچرهای کاور را همانند تکسچرهای صفحات کتاب بر روی قسمت های مورد نظر قرار می دهیم. بک گراند کار را سیاه تعریف می کنیم و از فایل فتوشاپ یک خروجی PNG می گیریم.
تصویر نهایی را در نرم افزار ۳dmax وارد می کنیم و به مدل آنرپ شده اعمال می کنیم.
شما را به دیدن این آموزش رایگان دعوت می کنیم.
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
خیلی خوب بود ممنونم
درودبهتون. خیلی عالی بود ممنون فقط قسمت مهم آنرپ کردن دور تند بود اون قسمتش خیلی سریع گفتید .آنرپ کردن با مکس بهتر هست یا با این نرم افزار؟ اگر آنرپ با مکس بلد باشیم نیازی به این نرم افزار هست؟