Mirror و Align و Layer در تری دی مکس
معرفی ابزار Mirror و Align و Layer در تری دی مکس
در این آموزش از سری آموزش های رایگان، به آموزش و معرفی ابزار Mirror و Align و Layer در تری دی مکس پرداخته می شود در این قسمت نیز به ادامه معرفی منوی Main Toolbar در تری دی مکس میپردازیم.
????معرفی ابزار Mirror در منوی Main Toolbar
دسترسی به ابزار پرکاربرد Mirror از دو طریق است، اول دسترسی از منوی Main Toolbar است و دومی از طریق مدیفایر به نام Mirror.
کار این ابزار قرینه سازی حجم یا احجام ترسیمی است. شکل ترسیم شده را می توان در راستای محورهای X,Y,Z و یا بر راستای صفحات XY,YZ, ZX قرینه کرد. در قسمت Clone Selection می توان نوع قرینه را مشخص کرد. این قسمت همانند حالت های مختلف کپی است. offset فاصله بین جسم وکپی قرینه را مشخص می کند.
????معرفی ابزارهای پرکاربرد Align در منوی Main Toolbar
????به کمک ابزار پرکاربرد Align میتوان دو جسم را همراستا و یا بر هم منطبق کرد.ابتدا جسمی که میخواهیم منطبق شود را سلکت میکنیم و بعد روی ابزار Align کلیلک چپ میکنیم و بر روی جسم دوم کلیک میکنیم، با کلیک پنجره مربوط به تنظیمات Align باز می شود.
با حالت های مختلف Align بین Current Object و Target Object می توان حالت انطباق بین دو جسم را تنظیم نمود.
????دومین حالت Align در منوی کشویی ابزار Main Toolbar ابزار Quick Align می باشد. این ابزار پنجره تنظیمات حالت اول را ندارد و دو جسم را بر اساس Pivot بر هم منطبق می کند.به همین دلیل پیشنهاد می گردد برای انجام این دستور از طریق سربرگ hierarchy نقاط Pivot هر یک از حجم ها را به مرکز ( Center) شان منتقل کرد . به این منظور می توان از طریق گزینه affect pivot only و سپس انتخاب گزینه center to obj نقطه ثقل یا همان pivot point حجم را به مرکزش منتقل نماییم.
????سومین حالت Align در منوی کشویی ابزار Main Toolbar ابزار Normal Align می باشد. هر جسمی در تری دی مکس دارای سطوحی است و هر سطح دارای جهتی . به جهت هر سطح در نرم افزار تری دی مکس نرمال گفته می شود. با کمک این ابزار نرمال دو جسم بر هم منطبق می شود. این دستور در چیدمان پر کاربرد است. برای نمونه چندین آبجکت را میخواهیم روی یک میز بچینیم. ابتدا Align Normal را انتخاب کرده و سپس روی انتهای سطح آبجکت کرده کرده و در انتها بر روی سطح میز کلیک می کنیم، تا آبجکت دقیقا بر روی سطح میز قرار بگید.
????معرفی لایه بندی در ۳dmax
یکی از ابزارهای مهم در بحث مدیریت فایل، ابزار لایه بندی می باشد. لایه بندی به شما این امکان را می دهد در هنگام کار با مکس موضوعات مختلف را دسته بندی کنید و در مواقع لزوم آبجکت های دارای یک لایه که دارای ویژگی مشترک هستند با هم انتخاب کنید و یا آن لایه را Hide کنید. برای مثال تمام درختان را میتوانید در یک لایه تعریف کنید. تمام دیوار ها در یک لایه ، تمام آبجکت های مبلمان در لایه دیگر و….
این ابزار نیز دارای پنجره شناور است و در قسمت های مختلف می توان آنرا قرار داد و یا جابجا کرد، اگر این ابزار در منوی Main Toolbar وجود نداشت با کلیک راست در فضای خالی Main toolbar گزینه Layer را فعال نمایید.
با انتخاب گزینه Layer پنجره اصلی لایه ها باز می شود و برای دسترسی به تنظیمات لایه گزینه Toggle Scene Explorer را فعال نمایید.
تنظیمات مربوط به تمام لایه ها را می توان در پنجره زیر مشاهده نمود. علامت سبز رنگ نشان دهنده فعال بودن لایه است
و تنظیمات مربوط به لایه ها به شکل زیر می باشد.
۱-Creat New Layer با انتخاب این ابزار لایه های حدید را می توانید اضافه کنید.
۲-Add to active Layer اگر آبجکتی را در ویووپورت انتخاب کنید، با زدن این گزینه آبجکت به لایه مورد نظر اضافه می شود.
۳-Select Children با این ابزار میتوان تمام آبجکت هایی که در یک لایه وجود دارند را در ویووپورت سلکت کرد.
۴- Make Selected Layer Active با انتخاب این ابزار بر روی هر کدام از لایه ها، آن لایه فعال شده و به رنگ سبز در می آید. لایه فعال لایه ایست که هر آبجکتی به صحنه اضافه شود در آن لایه جا میگیرد و با ابزار شماره ۲ می توان لایه آبجکت جدید را تغییر داد و یا در همان لایه اکتیو قرار داد.
۵- با این ابزار تمام لایه ها Hide شده و با زدن مجدد این ابزار می توان لایه ها را به حالت اول برگرداند.
۶- به کمک این ابزار تمام لایه ها فریز و غیر فعال می شود.
۷- در این قسمت می توان لایه اصلی و یا هر کدام از آبجکت های زیر مجموعه لایه (Children) را به صورت مخفی کرد.
۸- در این قسمت می توان هر کدام از لایه ها را فریز و غیر فعال کرد.
۹- در این قسمت می توان با خاموش کردن لایه مورد نظر آن را از بخش رندر حذف کرد و آبجکت های لایه مورد نظر در رندر دیده نشوند.
دیدگاهتان را بنویسید