ترسیم آبجکت های اولیه و مفهوم نرمال در ۳dmax
ترسیم آبجکت های اولیه و مفهوم نرمال در ۳dmax
در این اموزش رایگان تری دی مکس ۲۰۱۹ به اموزش ترسیم آبجکت های اولیه و مفهوم نرمال در ۳dmax پرداخته می شود. ابزارهای مختلف های آبجکت های اولیه نظیر pyramid, teapt, Normal,plan,textplan, hedra, chamfer box,ChamferCyl با استفاده از تصویر توضیح داده است.
????Pyramid: ابزار Pyramid برای ترسیم هرم بکار میرود. با انتخاب این ابزار بتدا در ویووپورت سطح مقطع به شکل مربع یا مستطیل را ترسیم نموده و بعد ارتفاع را ترسیم نمایید. با نگه داشتن دکمه Ctrl سطح مقطع مربع می توان ترسیم نمود. با کمک Base/Apex ترسیم مقطع از گوشه مربع انجام می شود و با کمک Center ترسیم مقطع از مرکز انجام می شود.
در بخش Modify پارامترهای مهم Pyramid طول و عرض سطح مقطع و ارتفاع می باشد. Segment ها در سه بخش طول و عرض و ارتفاع می باشد.
????Teapot: با این ابزار می توان قوری ترسیم نمود. بخاطر فرم خاص این شکل به عنوان نماد ۳dmax شناخته شده است. در بخش Modify پارامترهای مهم Teapot شعاع و Segmants می باشد.
قسمت های مختلف Body, Handle, Spout, Lid این شکل با برداشتن تیک میتوان مخفی کرد.
???? مفهوم Normal: هر سطح در ۳dmax دارای سطحی است و هر اگر برای هر سطح یک محور عمود بر آن تصور کنیم دارای جهت می باشد. اگر جهت نرمال یک سطح برعکس باشد آن سطح در قسمت متریال و رندر سیاه دیده می شود. برای بررسی دقیق تر این موضوع به شکل زیر توجه نمایید.
سطح نیم کره دارای یک رو است. جهت نرمال در شکل بالا به سمت خارج از کره است ، به همین علت نیم کره در قسمت خارجی در متریال و رندر بدون اشکال است. سطح پشت که در داخل کره است بصورت سیاه دیده می شود چون جهت نرمال در این قسمت صفحه بیرونی است.
برای تشخیص جهت درست نرمال نیز می توان مدیفایر Edit Normal را در بخش Modify اضافه کرد. جهت فلش های نشان داده شده، جهت نرمال سطح را نشان می دهد.
????Plane : Plan ابزاری پر کاربرد برای ترسیم کف و سقف می باشد. در ترسیم پلان توجه به نرمال ضروری است. اگر Plan برای کف ترسیم شود و بخواهیم همان ترسیم برای سقف استفاده کنیم جهت نرمال برعکس می شود و مانند تصویر زیر در رندر سیاه می شود.
????TextPlus: ترسیم یک نوشته به کمک این ابزار انجام میگیرد با انتخاب این ابزار و کلیک و درگ بر روی ویووپورت می توان ترسیم را انجام دادف نوشته در حالت پیش فرض TextPlus می باشد. در قسمت پارامتر و در پنجره Text می توان متن مورد نظر را تایپ نمود، کلیه خصوصیات یک نوشته مانند نوع فونت و اندازه و … را در این قسمت می توان تغییر داد.
در قسمت Geometry می توان به نوشته ارتفاع داد برای این موضوع کافیست به Extrude عدد داد. همچنین با عدد Bevel نیز میتوان به نوشته پخ داد.
⭐️ابزارهای معرفی شده در بالا مربوط به قسمت Standard Primitives است و در بخش بعدی به معرفی دسته دوم آبجکت ها در بخش Create به نام Extended Primitives به معرفی ابزارهای مهم می پردازیم. ابزارهای دسته دوم نسبت به دسته اول پیشرفته و در عین حال کم کاربرد تر هستند.
????Hedra: این ابزار یک چند ضلعی ترسیم میکند و در بخش Modify پارمترهای برای تغییر شکل اولیه وجود دارد. در قسمت Family شش زیر مجموعه دارد که می توان به کمک آن شکل های جدیدی ترسیم نمود.
همچنین با تغییر اعداد P و Q در بخش Family Parameters میتوان اشکال جدیدی را ترسیم نمود.
با تغییر اعداد Axis Scaling می توان تغییرات بیشتری در اشکال بوجود آورد.
????ChamferBox: این ابزار مانند ابزار Box یک مکعب ترسیم می کنه. مهم ترین پارامترهای این ابزار در Modify طول و عرض و ارتفاع می باشد. تفاوت این ابزار با ابزار باکس در این است که با استفاده از Chamer Box می توان Edge ها یا لبه های مکعب رو Chamfer ( پخ خورده ) و یا Fillet ( گوشه های کرو دار) نمود. هرچه عدد Fillet بیشتر باشد منحنی در قسمت لبه های مکعب بیشتر می شود.
با تغییر Segment در بخش طول و عرض و ارتفاع می توان تقسیم بندی های شکل را تغییر داد. اگر عدد Fillet Segs را ۱ بگذاریم و تیک Smooth را برداریم، لبه ها به حالت چمفر وپخ خورده می شود
????ChamferCyl : با کمک این ابزار همانند ابزار Cylinder میتوان یک استوانه ترسیم نمود. تفاوت این ابزار با سیلندر در این است که لبه های دو مقطع را Chamfer و یا Fillet خورده کرد. اگر عدد Fillet segs را ۱ بگذاریم، لبه شکل ترسیمی پخ خورده و یا چمفر می شود و هر چه این عدد بزرگتر باشد لبه Fillet بیشتری خواهد داشت.
اگر تعداد Segment های Sides را تغییر دهیم و تیک Smooth را برداشته، میتوان اشکال جدیدی را ترسیم نمود. در شکل زیر تعداد سگمنت های Side نیز نوشته شده است.
دیدگاهتان را بنویسید